Secţia a II-a de Contencios Administrativ şi Fiscal a Tribunalului București a admis cererea de chemare în judecată formulată de proprietarul un autoturism în contradictoriu cu ADMINISTRAȚIA FINANȚELOR PUBLICE A SECTORULUI 3 BUCUREŞTI ȘI ADMINISTRAŢIA FONDULUI PENTRU MEDIU, dispunând restituirea către proprietar a sumei de 15453 lei reprezentând taxa de poluare, la care se adaugă și dobânda legală în materie fiscală ce va fi calculată de la data cand taxa a fost achitată și până la data restituirii efective.

Conform art.110 din T.F.U.E. ,,nici un stat membru, nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare.” Art. 110 cauta sa asigure completa neutralitate a impozitarii interne sub raportul concurentei, intre produsele care se afla deja pe piata nationala si produsele importate. Conform unei jurisprudente bine stabilite, art. 110, este incalcat atunci cand taxa aplicata produselor importate si taxa aplicata produselor nationale similare sunt calculate diferit pe baza unor criterii care conduc, chiar daca numai in anumite cazuri, la un nivel al taxei mai mare in cazul produselor importate.

Dispozitiile dreptului comunitar au prioritate fata de dreptul national, in temeiul principiului suprematiei dreptului comunitar. Conform acestui principiu, orice norma comunitara are forta juridica superioara normelor nationale, chiar si atunci cand acestea din urma sunt adoptate ulterior normelor comunitare.

Se poate observa ca normele interne ce reglementeaza obligatia de plata a taxei de poluare contravin dispozitiilor Tratatului de Instituire a Uniunii Europene, normele interne dispunand cu privire la la o taxa discriminatorie si care incalca principiul liberei circulatii a marfurilor, O.U.G nr.50/2008 este contrara dispozitiilor art. 110 (fost art. 90) din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene, intrucat este destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru UE, favorizand astfel vanzarea autoturismelor second-hand deja inmatriculate in Romania si, mai recent, vanzarea autoturismelor noi produse in Romania.

Deoarece in Romania, stat comunitar, nu se percepe nici un fel de taxa pentru autoturisme produse si inmatriculate in tara noastra, dar se percepe o astfel de taxa pentru autoturismele inmatriculate deja in celalalte state comunitare si reinmatriculate in Romania dupa aducerea acestora aici, se constata o diferenta de tratament, ceea ce constituie o discriminare a regimului juridic fiscal si contravine dispozitiilor  din Tratatul CEE.

 

Informații suplimentare despre soluția dată de Tribunalul Bucuresti într-un dosar având ca obiect restituirea taxei de poluare: Dosar nr. 39601/3/2014