Atât structurile MAI, cât și cele ale poliției locale au dus lipsa de personal o perioada întinsă de timp, motiv pentru care condițiile de admitere au devenit tot mai reduse, atingându-se apogeul în perioada anterioară izbucnirii pandemiei, autoritățile înțelegând că este nevoie de efectiv în teren.
Cu toate acestea, din păcate, fără o pregătire corespunzătoare o mulțime de agenți din teren, pe lângă faptul că adoptă o atitudine ce nu face cinste uniformei, astfel cum în repetate rânduri a scris presa în ultimele două luni, nici nu au capacitatea profesională de a aplica normele de drept în mod corect, discernând situațiile în care pot aplica amenzi.
Un prim efect este acela că, din cauza acestor agenți constatatori, populația își pierde increderea în autoritățile publice, ștergând practic eforturile polițiștilor, jandarmilor și militarilor ce lucreză neîncetat în beneficiul nostru.
Un al doilea efect, cu care noi, la cabinet, ne confruntăm foarte des este gradul de apreciere al amenzilor aplicate pentru încălcarea Ordonanțelor Militare. Am scris despre cum agenții constatatori ar trebui să individualizeze sancțiunile aplicate, dar și despre posibilitatea aplicării unor avertismente, în detrimentul amenzilor de zeci de mii de lei.
Printre mailurile primite de la oameni, am întâlnit diverse situații, în care aceștia au fost suferit amenzi usturătoare pentru fapte de o gravitate redusă, dintre care vom o parte din ele:
- O primă situație este cea a unui domn care se întorcea de la serviciu, având adeverință de la angajator, pe care era trecut inclusiv traseul. Pe traseu acesta s-a oprit la un chioșc non-stop pentru a-și încărca cartela telefonică, moment în care a fost surprins de agenții constatatatori. Deși domnul le-a prezentat atât Cartea de Identitate cât și adeverința de la angajator, și le-a explicat motivul pentru care s-a oprit, acesta a primit amendă de 5000 de lei, după ce i-au fost făcute fotografii cărții de identitate.
- Într-o situație identică se află un alt domn care s-a oprit la magazin pentru un alt motiv, acela de a cumpăra scutece pentru copil.
În ambele cazuri este evident că domnii nu au încălcat nici dispozițiile Ordonanțelor Militare și nici nu au creat o stare de pericol, având adeverințe de la angajator și nefiind necesar să redacteze o nouă declarație pentru a se opri pentru nevoi primare. O interpretare contrară ar duce la concluzia că este nevoie de o declarație separată și pentru a se opri, spre exemplu, să alimenteze autoturismul la benzinărie.
Este important ca agenții constatatatori să înțeleagă care este scopul Ordonanțelor Militare, iar încălcarea acestora să fie apreciată de la caz la caz, în funcție de elementele de individualizare a pedepselor.
Scopul restricțiilor instituite nu este unul formal, acela de a interzice oamenilor să iasă din casă, ci scopul lor este de a limita răspândirea virusului, prin limitarea interacțiunilor umane, cu excepția celor necesare pentru buna desfășurare a vieții.
În cazurile enunțate anterior ambii domni au făcut dovada faptului ca se întorceau de la serviciu prin prezentarea adeverinței și, în ambele cazuri opririle acestora sunt justificate. Nu există nicio rațiune pentru care, oricare dintre ei, ar fi trebuit să ajungă acasă și ulterior sa își facă o nouă declarație pentru a se întoarce la magazin, câtă vreme printr-o astfel de atitudine nu ar fi făcut altceva decât să expună și mai mult pericolului de infectare, atât pe sine cât și pe ceilalți.
Dacă vă aflați într-o astfel de situație, solicitați agentului constatator să noteze obiecțiunile dumneavoastră privind existența adeverinței/declarației și a motivului însemnat pe aceasta și, asigurați-vă că situația de fapt trecută pe procesul verbal este cea reală.