Articole Juridice

Noul contex legislativ – Ordonanța Trenuleț. Cum sunt angajații afectați de OUG 156/2024?

Noul an aduce o serie de schimbări legislative, în contextul în care angajații din România sperau la schimbări benefice, articolul debutant al OUG 156/2024(Ordonanța Trenuleț) vizează stagnarea salariilor personalului plătit din fonduri publice. Astfel, „începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține la același nivel cu cel ce se acordă pentru luna noiembrie 2024 în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții.

 

Articolul 2 al aceleiași Ordonanțe privește sporurile, primele, indemnizațiile, compensațiile care se mențin cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna noiembrie 2024, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții. Prin urmare, la fel precum salariile, primele, sporurile și alte astfel de beneficii sunt „înghețate” la nivelul cuantumului acordat pentru luna noiembrie 2024. De asemenea, nici indemnizația de hrană nu se majorează „Prin derogare de la prevederile art. 18 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, valoarea lunară a indemnizației de hrană se menține la nivelul din luna decembrie 2024.”

 

În noul contex legislativ, munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar, precum și munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru se compensează numai cu timp liber corespunzător acestora în următoarele 90 de zile după prestarea muncii suplimentare, conform art. 3 din OUG 156/2024. Prin urmare, angajații care lucrează în sectorul public, nu vor mai putea primi decât compensarea prin zile libere, nu și prin echivalent bănesc.

 

O altă noutate legislativă, conform art. 3 din OUG 156/2024 este faptul că personalul din instituțiile și autoritățile publice nu beneficiază, la încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu, de compensarea în bani a concediilor neefectuate aferente anului 2025. Cu titlu de exemplu, un angajat pe postul de asistent medical generalist la un spital public din România, dacă va dori să demisioneze la finalul anului 2025, și dacă în momentul semnării demisiei avea rămase echivalentul a 5 zile de concediu de odihnă, aceste 5 zile nu îi vor fi compensate prin echivalent bănesc, cu alte cuvinte nu va primi bani pe acele 5 zile de concediu neefectuat.

 

Conform art. 4 al aceleiași Ordonanțe „instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, nu decontează cheltuieli de transport la plecarea/întoarcerea din concediul de odihnă a personalului.” Prin urmare, angajații nu vor mai putea deconta transportul în contextul concediilor de odihnă.

 

Indemnizațiile, compensațiile, primele, ajutoarele, plățile compensatorii, despăgubirile, compensațiile lunare pentru chirie și alte drepturi acordate potrivit actelor normative în vigoare, care nu fac parte din solda lunară brută/salariul lunar brut, se mențin la nivelul lunii noiembrie 2024 pentru personalul militar, polițiștii și polițiștii de penitenciare.

 

O altă noutate important de menționat este faptul că „Începând cu 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritățile și instituțiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii.”

 

De asemenea, în anul 2025, instituțiile și autoritățile publice nu acordă ajutoarele sau, după caz, indemnizațiile la ieșirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de muncă/serviciu ori la trecerea în rezervă. Prin urmare, dacă până acum existau persoane care puteau primi ajutoare/indemnizații în cazuri precum ieșirea la pensie sau încetarea raporturilor de muncă, de la 1 ianuarie 2025 aceste ajutoare nu vor „îngheța” la cuantumul bănesc oferit în anul 2024, ci nu vor mai fi acordate deloc.

O altă noutate importantă este faptul că în anul 2025 pensiile de serviciu nu se actualizează. Astfel, pensiile de serviciu stabilite în condițiile legii pentru grefieri și alte categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice nu se actualizează cu rata medie anuală a inflației.

 

Cu privire la voucherele de vacanță, acestea vor fi acordate în cuantum de 800 lei, în perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, personalului ale cărui salarii de bază nete din luna anterioară acordării acestora sunt de până la 8.000 lei. Voucherele de vacanță emise în cursul anului 2025 se utilizează pentru plata a cel mult 50% din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achiziționate, respectiv 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei. Prin urmare, cu titlu de exemplu, dacă prețul cazării unui sejur de 3 zile într-o stațiune montană din România va costa în iunie 2025 1800 lei, atunci voucherele de vacanță vor acoperi doar 800 lei din această sumă, restul de 1000 lei fiind acoperit din propriul buzunar.

 

Într-o altă ordine de idei, posturile vacante la nivelul instituțiilor publice vor fi „înghețate”, excepție făcând posturile unice vacante, astfel cum prevede art. 7 din OUG 156/2024 „(1) Începând cu 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritățile și instituțiile publice… (2) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor unice vacante.”

 

Finalmente, plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești definitive având ca obiect acordarea drepturilor de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituțiile și autoritățile publice, devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025, se va realiza eșalonat.

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.